Trygghetsirkelen

Trygghetssirkelen er en tilknytningsbasert intervensjon som baseres på mange års forskning rundt tilknytning og barns psykiske helse. Barnehagens 4 pedagoger har vært på 4-dagers kurs med Ida Brandtzæg om temaet.

Tilknytningsteori har hatt stor gjennomslagskraft, og er i dag det ledende rammeverk for å forstå
barns sosiale og emosjonelle utvikling.

Personalet har stort fokus på å anerkjenne barns følelser og gi balanse i omsorgen:

• Større betyr at vi tar grep, organiserer, planlegger, forbereder og har kontroll.
  • Sterkere betyr at vi har følelsesmessig styrke og evne til å regulere egne følelser, selv om barnet er ute av seg.
  • God betyr å være vennlig, også i kroppsspråket slik at barnet opplever det trygt å være hos oss, også i vanskelige situasjoner
  • Klokere betyr balanse i omsorgen, å være fast og god.

"Det du legger inn av omsorg, trøst, ømhet, glede og latter, kommer ut igjen som psykisk helse og mestring hos barna du jobber med." (Brandtzæg, Smith & Torsteinson, 2011)

Foreldreveiledningskurset Circle of Security (COS),

trygghetssirkelen, skal gi dere som foreldre verktøy til å forstå bedre hvilke behov barn har, hvilke signaler de gir og hva vikan gjøre for å møte disse behovene bedre.

For hvem?
Foreldre med barn 0 – 6 år