Ny i Hundremeterskogen

Kjekt å vite

Kontakt med barnehagen
Vi har en mobil der dere treffer oss i åpningstiden tlf 95 00 96 95, den har vi også med oss på tur. Vi setter stor pris på å få beskjed dersom barnet har fri eller er syk, ring eller send oss en melding, bruk gjerne Kidplan. All informasjon som angår barnet er nyttig for oss, da kan vi bedre møte barnets behovJ Dersom dere har behov for en prat er det bare å komme innom, ringe eller kontakte oss på mail: hundrembhg@gmail.com Vi kan også nås på privat telefon utenom åpningstid dersom det er behov!

Info fra barnehagen
På Kidplan finner dere mye nyttig informasjon om hverdagen i Hundremeterskogen. På tavla legges aktuell informasjon, bilder og oppdateringer. På «ukeplan» ser dere en oversikt over våre planer. Ved oppstart i barnehagen vil dere få en mail med informasjon om innlogging.

I tillegg har vi en side på facebook. Dette er kun et supplement til Kidplan, men hyggelig for foreldre og øvrig familie å se hva vi holder med på i barnehagen! Lik oss gjerne på «Hundremeterskogen Barnehage Nøtterøy».

Kjerne-tid
Vi har kjerne-tid mellom kl 9.30 og 14.30, fint om dere gir beskjed dersom dere ønsker å levere etter kl 9.30 eller hente før kl 14.30, så lager vi en avtale. Vi tar oss gjerne en tur «på sparket» og da kan dere risikere å komme til låst dør.

Frokost
Medbrakt frokost spises frem til kl 8:30, etter dette starter vi opp med ulike aktiviteter. Vi serverer lunsj og fruktmåltid.

Skifte-tøy
Hvert barn har en skifte-kurv i garderoben, den bør inneholde 1 sett skiftetøy tilpasset årstiden! Eks: truse, sokker, bukse, shorts, t-skjorte, genser, strømpebukse, ull/fleec genser og bukse til å ha under regntøy.

Regntøy gjerne med seler og strikker på buksebenJ + gummistøvler
Regnvotter er anbefalt når høsten setter inn for fullt og vi leker med vann.

Bleier
De barna som bruker bleier får sin egen kurv på badet, ta gjerne med 1 pakke bleier av gangen (helst ikke «Up & Go), vi gir beskjed med lapp i garderoben når det trengs påfyll. Ta med salve/krem dersom barnet bruker det.

Vann-flaske
Vi har flasker med vann stående tilgjengelig for barna hele tiden, ute og inne. Fint om dere tar med en navnet flaske som barnet kan kjenne igjen. Den bør være enkel for barnet å håndtere. Flasken skal taes med hjem hver dag for vask.

Sove-vogn
Dersom barnet sover på dagtid er det fint om dere tar med en egnet vogn med tilhørende navnet pose/dyne/seler/myggnett. Barna sover ute eller i vognrommet i le for vind, regn og sol med kontinuerlig tilsyn av en voksen.

Solkrem
I perioder det er behov for solkrem er det viktig at dere smører barna hjemme på morgenen, så smører vi på nytt ved lunsj-tider. Sett en navnet solkrem i barnets hylle.

Henting av andre enn foreldrene
Dersom barnet skal bli hentet av andre enn foreldrene så gi oss beskjed.  Barnet blir ikke utlevert uten foreldrenes tillatelse!

Forsikring
Barnet er forsikret den tiden det oppholder seg i barnehagen.

Syke barn
Syke barn skal være hjemme.  Ved omgangsyke / diare` gjelder "48-timers regelen", dvs barnet skal holdes hjemme 48 timer etter siste utbrudd, dette fordi barn er så tett på hverandre og smittefaren er stor.  Et sykt og slapt barn har behov for trøst og nærkontakt med en voksen, dette får barnet best i hjemmet.

For å kunne gå i barnehagen må barnet være frisk, slik at det kan delta i barnehagens aktiviteter, inne som ute.

Bursdagsfeiring
Barnehagen marker alle barnas bursdag med bursdagssamling hvor vi synger bursdagsangen på minst 2 språkJ- barnet får sitte på «Konge-stol», bestemme sanger og leker, vi tenner lys og sender opp liksom-raketter, likt antall som barnet fyller år. Barnet får selv velge farge til krone og er med å pynte denne. Barnet velger selv om vi skal servere frukt-spyd, grove vafler eller ostesmørbrød til lunsjen.

Invitasjoner til barnebursdag
Dersom dere skal feire barnebursdag hjemme og ønsker å invitere barn fra barnehagen ber vi om at dere lever invitasjonene privat, det er sårt å være den som ikke får invitasjon i hyllen! Unntaket er dersom ALLE barna inviteresJ

Barnets bok
Fint om dere vil ta med bilder av barnet, foreldre, søsken, husdyr, besteforeldre, huset deres, evt. andre som betyr mye for barnet, så lager vi en liten bok av dette. Skriv gjerne på baksiden navn på personene og hvem de erJ Dette er et supert utgangspunkt for en samtale og hyggestund med barnet deres!

«Troster og Spurver»
Vi har delt barna inn ito grupper, 1-2-åringene er «Spurver» og 3-5-åringene er «Troster». Gruppene har hver sin samlingsstund, ulike aktiviteter og turer. Vi er også mye sammen, hele gruppen, men deler oss i perioder av dagen. Vi har mulighet til å dele uteområde når det er hensiktsmessig.

«Hakkespettene»
er 5-åringene i barnehagen vår, det siste året har de et eget opplegg med fokus på skoleforberedelser!

NB: husk og navne alt!!!!  - da blir vi super glad

Barnehagens brosyjre til nye foreldre:

Brosjyre barnehagen