ASK (alternativ, supplerende kommunikasjon) i vårt allmennpedagogiske arbeid

ASK er å kommunisere på andre måter enn bare gjennom talespråket. I tillegg til talespråket bruker vi grafiske symboler, konkreter/fysiske gjenstander, bilder, "snakkesmykkke", tematavler og tegn til tale. Alt dette er med å berike vårt språkmiljø for alle barna i Hundremeterskogen.

I samarbeid med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) gjennomfører vi i Hundremeterskogen et utviklingsarbeid med fokus på ASK i det allmennpedagogiske arbeidet.

Vårt mål er at alle barn opplever varierte muligheter for å kunne forstå, uttrykke seg og bli forstått.

I 2021 startet vi med kommunikasjonskort som alle ansatte har på seg, "Snakkesmykke" som støtte til det verbale språket for alle barn. Sammen med barna lager vi "tematavler" knyttet til lek, hverdagssituasjoner, følelser, aktivteter m.m.

Alle barn og voksne lærer seg også tegn til tale.  "Ukas tegn" henges opp garderoben. Slik kan dere være med å lære "tegn til tale", og forstå hvis barna deres kommer hjem og viser dere et tegn. Tegnkalenderen finner dere på Facebook og Instagram. Alle barn og voksne i barnehagen har sitt eget tegn.

Det å ha fokus på ASK for ALLE barn er også et viktig ledd i inkluderingstanken, forebyggende mot mobbing og utestenging. Vi ønsker at det å kommunisere med tegn til tale, kommunikasjonskort, tematavler, verbal språk om det så er norsk, fransk urdu eller annet morsmål, så er det en del av barnehagens mangfold. Slik arbeider vi i tråd med Rammeplanen for barnehagen hvor forebygging mot krenkelser og mobbing er et viktig fokus (Rammeplan for barnehagen, 2017).